Auto-zięba

Renault poszerza swoją ofertę crossoverów

piątek, 17 lipca 2015

Najnowszym crossoverem w gamie Renault jest nowy Kadjar. Nazwa KADJAR powstała z połączenia KAD i JAR.

KAD pochodzi bezpośrednio od terminu „quad” – samochodu z napędem na cztery koła, do jazdy poza drogami utwardzonymi, natomiast JAR odwołuje się zarazem do pojęć „agile” (zwinny, zwrotny) i „jaillir” (pojawić się błyskawicznie).

KADJAR zbudowany jest na konstrukcji modułowej Common Module Family (CMF). Umożliwia ona produkowanie bogatej gamy pojazdów z wykorzystaniem wspólnego zestawu części i komponentów. Projekt CMF dzieli się na trzy segmenty: CMF-A dla małych samochodów, CMF-B dla średnich samochodów i CMF-C/D dla większych samochodów. W Renault KADJAR wykorzystano rozwiązanie modułowe CMF C/D.

Połączyć cechy różnych modeli

Nowy model, większy od Captura, stanowi nową ofertę na rynku crossoverów ze względu na swój unikalny design. Wygląd ten skrywa jednak cały wachlarz funkcjonalnych cech opakowanych w zgrabne nadwozie o kompaktowych wymiarach: (4,45 m długości, i 1,84 m szerokości i 1,60 m wysokości). Ta sylwetka w połączeniu z 19-calowymi obręczami jest bardzo dynamiczna.

Wysoki prześwit (190 mm) sugeruje, że tym samochodem bez strachu możemy opuścić asfaltowe drogi. Terenowe aspiracje podkreślają też nakładki na nadkola i osłony, zarówno z przodu, jak i tyłu. Lekkości sylwetce dodają także diodowe światła do jazdy dziennej.

Także we wnętrzu postawiono na wygodę z elementami sportowymi. Na uwagę zasługują wygodne fotele i innowacyjnie poprowadzona linia deski rozdzielczej.

 


Prawdziwy SUV

Co ważne, KADJAR nie udaje uterenowionego samochodu, tylko faktycznie nim jest. W wersji z napędem na cztery koła auto oferuje zwiększoną skuteczność napędu nawet przy słabej przyczepności. Trzy dostępne tryby pracy (Lock, Auto i 2WD) pozwalają wybrać konfigurację napędu najlepiej dostosowaną do aktualnych potrzeb.

Duży, wynoszący 190 mm, prześwit oraz znaczne kąty natarcia i zejścia (18° i 25°) zapewniają mu swobodę poruszania się w każdym terenie.

Renault KADJAR jest wyposażony w system elektronicznej kontroli trakcji opracowany przez Alians Renault-Nissan (ETC – Electronic Traction Control). System ten steruje w czasie rzeczywistym przełączeniem napędu na tylne koła, w zależności od prędkości i przyczepności nawierzchni.

 

 

Pokrętło umożliwiające wybór jednego z trzech trybów działania zapewnia łatwe dostosowanie napędu samochodu do potrzeb.

W trybie „Lock” system elektronicznie blokuje przeniesienie napędu na 4 koła, przy czym 50% jest stale przenoszone na tylną oś. Tryb ten jest zalecany do jazdy po nierównej nawierzchni lub w przypadku słabej przyczepności (śnieg, błoto, ziemia, piasek) i przy niskiej prędkości. Przeznaczony do jazdy po drogach w złym stanie, jest aktywny do prędkości 40 km/h.

W trybie „Auto” napęd jest automatycznie rozkładany na przednią i tylną oś w zależności od przyczepności, przy czym na tylną oś można przenieść nawet 50% napędu.

W trybie „2WD” napędzane są jedynie dwa koła. Ten tryb jest odpowiedni do jazdy po drogach o suchej nawierzchni i dobrej przyczepności, w dobrym stanie.

Na desce rozdzielczej podawane są w czasie rzeczywistym informacje o procentowym rozdziale napędu na przednią i tylną oś, co ułatwia kierowcy prowadzenie.

 

 

Ergonomia kombi

Renault KADJAR czerpie swoją wszechstronność i praktyczne rozwiązania ze świata kombi.

Zmiana konfiguracji wnętrza jest prosta i intuicyjna. System „Easy Break”, z umieszczonymi wewnątrz bagażnika dźwigniami, umożliwia odblokowanie i złożenie tylnej kanapy, dzielonej w układzie 1/3 – 2/3. Oprócz tego, fotel pasażera z przodu daje się łatwo złożyć do położenia stolika, za pomocą umieszczonej w jego dolnej części dźwigni, umożliwiając załadunek długich przedmiotów.

Bagażnik KADJARA oferuje do wyboru dwa położenia wyjmowanej podłogi: górne, tworzące idealnie płaską powierzchnię, ułatwiającą załadunek dużych przedmiotów oraz dolne, pozwalające uzyskać maksymalną objętość, wynoszącą 472 dm3. Możliwość podzielenia bagażnika na 2 lub 3 części stanowi pomysłowe rozwiązanie, zapewniające bezpieczny przewóz bagaży.

Wnętrze Renault KADJAR zaskakuje przestronnością. Na tylnych miejscach odległość od siedzenia do dachu wynosi 910 mm, a szerokość nad podłokietnikami – 1455 mm, co plasuje model w ścisłej czołówce tego segmentu.

Auto dysponuje też rozmieszczonymi w całym wnętrzu schowkami o łącznej pojemności 30 litrów. W samochodzie znalazło zastosowanie także wiele nowoczesnych rozwiązań takich jak m.in. system wspomagania parkowania „Easy Park Assist” umożliwiający parkowanie „bez użycia rąk” czy aktywny system wspomagania nagłego hamowania (Advanced Emergency Braking System).

 

Nowoczesne systemy, które możemy znaleźć w Renault KADJAR:

Aktywny system wspomagania nagłego hamowania (AEBS: Active Emergency Breaking System)
Umieszczony z przodu auta czujnik mierzy odległość od pojazdu jadącego z przodu (odległość mierzona jest w sekundach). Jeśli system wykryje ryzyko kolizji, ostrzega o tym kierowcę.
W razie braku reakcji kierowcy (kierowca nie zahamuje lub nie wytraci prędkości w wystarczającym stopniu), system wspomaga kierowcę w wyhamowaniu auta, aby uniknąć kolizji.

System kontroli pasa ruchu (LDW: Lane Departure Warning)
Jest to funkcja informująca kierowcę o niezamierzonym przekroczeniu ciągłej lub przerywanej linii pasa ruchu, bez wcześniejszego włączenia kierunkowskazu. System jest aktywny przy prędkości powyżej 70 km/h. Funkcja ta zwiększa bezpieczeństwo dzięki ostrzeżeniu kierowcy o możliwości zjechania z drogi.

System kontroli martwego pola (BSW: Blind Spot Warning)
Przy prędkości od 30 do 140 km/h, ultradźwiękowe czujniki (2 z przodu i 2 z tyłu) wykrywają obecność poruszających się obiektów, w tym również motocykli, w martwym polu widzenia. W razie obecności pojazdu, system informuje kierowcę sygnałem wizualnym na lusterku (zapala się kontrolka ostrzegawcza LED) o obecności innego pojazdu w martwym polu widzenia. System umożliwia kierowcy w pełni bezpieczne wykonywanie manewrów wyprzedzania.

System wspomagania parkowania „Easy Park Assist”
Ułatwia znalezienie miejsca postojowego dzięki pomiarowi wolnego miejsca do parkowania za pomocą czujników ultradźwiękowych, a następnie przejmuje kontrolę nad układem kierowniczym podczas manewru parkowania. System obsługuje 3 rodzaje parkowania: równoległe, prostopadłe i pod kątem. Informacje o parkowaniu wyświetlane są na ekranie (tor jazdy, obraz z kamery cofania i informacje z czujników). Po włączeniu wstecznego biegu, kierowca musi tylko kontrolować prędkość poruszania się samochodu, zaś jego torem jazdy steruje system.

System wspomagania parkowania przód/tył/bok
Stanowi rozszerzenie systemu wspomagania parkowania przodem i tyłem na boki nadwozia, aby uniknąć ryzyka bocznych stłuczek. System jest aktywny przy małych prędkościach. Czujniki informują kierowcę o ryzyku kolizji z każdej strony, aby chronić samochód przed uszkodzeniem.

Kamera cofania
Po załączeniu wstecznego biegu kamera cofania przekazuje na ekran systemu multimedialnego R-Link obraz tego, co znajduje się za pojazdem. Na obraz nałożony jest rzeczywisty i pożądany tor jazdy.

System wspomagania przy ruszaniu pod górę (HSA: Hill Start Assist)
System włącza się automatycznie na 3 sekundy w przypadku wykrycia nachylenia podłoża przekraczającego 3%. Utrzymuje ciśnienie w układzie hamulcowym i uniemożliwia stoczenie się samochodu, dając kierowcy czas na zwolnienie sprzęgła i naciśnięcie pedału gazu, bez ryzyka cofnięcia się pojazdu.

Funkcja rozpoznawania znaków drogowych i ostrzegania o ograniczeniach prędkości
System informuje kierowcę o dozwolonej w danej strefie prędkości (umieszczona z przodu auta kamera wykrywa i rozpoznaje ustawione na poboczu znaki ograniczenia prędkości) i proponuje wprowadzenie jej jako wartości zadanej do ogranicznika prędkości.

 

Dynamicznie i oszczędnie

Kiedy użytkujemy samochód firmowy, kierowców cieszy jego dynamika, a przełożonych oszczędność, które pojawiają się podczas eksploatacji. Inżynierom Renault udało się połączyć niewielkie zużycie paliwa z dynamiką. KADJAR dysponuje gamą wydajnych silników Energy o niewielkiej pojemności. Wszystkie jednostki są wyposażone w system Stop & Start i układ odzyskiwania energii podczas hamowania. Wykorzystano w nich również najnowsze technologie umożliwiające ograniczenie tarcia. Taki samochód w firmowej flocie to czyste oszczędności dla firmy.

Wykorzystano w nich najnowsze technologie umożliwiające ograniczenie tarcia (pompa oleju o zmiennej pojemności i thermomanagement, specjalne powłoki).

W wersji wysokoprężnej KADJAR dysponuje dwoma silnikami: Energy dCi 110 i Energy dCi 130.
W celu spełnienia wymagań normy Euro 6b silniki te zostały wyposażone – oprócz filtra cząstek stałych – w katalizator tlenków azotu (Nox Trap).

Silnik Energy dCi 110 plasuje KADJARA na najlepszym poziomie w segmencie pod względem emisji CO2 i zużycia paliwa, wynoszących odpowiednio 99 g CO2 i 3,8 l/100 km w cyklu NEDC.Silnik Energy dCi 110 jest po raz pierwszy wyposażony w stalowe tłoki, co znacznie zmniejsza tarcie. Zgodnie z szacunkami, przekłada się to na obniżenie emisji CO2 o 3% w cyklu homologacyjnym NEDC. Silnik Energy dCi 110 jest dostępny
z 6-biegową skrzynią, ale może również współpracować z automatyczną skrzynią biegów EDC (Efficient Dual Clutch) o 6 przełożeniach. W wersji EDC zapewnia identyczny poziom zużycia paliwa i emisji jak w wersjach ze skrzynią mechaniczną, a jednocześnie wnosi komfort jazdy i szybkość reakcji typowe dla skrzyni z podwójnym sprzęgłem.

Silnik Energy dCi 130, dostępny w wersjach z napędem 4x2 i 4x4, to kwintesencja nowoczesnych technologii przejętych z Formuły 1. Dzięki zastosowaniu downsizingu ten 16-zaworowy silnik wysokoprężny rozwija moc 96 kW (130 KM). Jest dostępny z  6-biegową skrzynią manualną. Wysoki i dostępny w szerokim zakresie obrotów moment obrotowy wynoszący 320 Nmbudzi uznanie zarówno w wersji napędem na dwa, jak i na cztery koła. Zapewnia dynamiczne przyspieszenia w każdym zakresie pracy. W wersji 4x4 sprawdza się również na nawierzchni o niskiej przyczepności.

W wersji benzynowej Renault KADJAR dysponuje silnikiem Energy TCe 130 współpracującym z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach.  Ten rozwijający moc 130 KM przy 5500 obr./min i dysponujący momentem 205 Nm już od 2000 obr./min benzynowy, turbodoładowany silnik 1,2 l ma osiągi silnika wolnossącego o pojemności 2 l.  Dzięki technologii wtrysku bezpośredniego i wbudowanemu kolektorowi z turbiną zapewnia wysoki moment obrotowy na niskich obrotach. Wtrysk bezpośredni poprawia ponadto proces spalania mieszanki, z korzyścią dla zużycia paliwa i emisji CO2. Dodatkowo Renault KADJAR oferuje również ułatwiającą ekojazdę funkcję „Renault Driving eco2”, które pomagają kierowcy w przyjęciu bardziej ekologicznego i oszczędnego stylu jazdy.

Źródło: materiały Renault Polska

 

Nasz zespół

Zdjęcie Michalina Radosz-Blumkowska

Michalina Radosz-Blumkowska

Specjalista ds. Sprzedaży Samochodów

m.radosz@autozieba.eu 696 404 464 WIDEO ROZMOWA wybierz numer
Zdjęcie Darek Grządziel

Darek Grządziel

Specjalista ds. Sprzedaży samochodów

d.grzadziel@autozieba.eu 698 906 648
Zdjęcie Łukasz Maciaszek

Łukasz Maciaszek

Specjalista ds. Sprzedaży Samochodów

l.maciaszek@autozieba.eu 539 929 279
Zdjęcie Adam Radecki

Adam Radecki

Specjalista ds. Sprzedaży Samochodów

a.radecki@autozieba.eu 600 885 533
Zdjęcie Anna Smolarczyk

Anna Smolarczyk

Specjalista ds. Sprzedaży Finansowania i Ubezpieczeń

a.smolarczyk@autozieba.eu 604 525 999
Zdjęcie Mariola Kania

Mariola Kania

Specjalista ds. Sprzedaży Finansowania i Ubezpieczeń

m.kania@autozieba.eu 604 17 99 43
Zdjęcie Katarzyna Fritsch

Katarzyna Fritsch

Sprzedawca ubezpieczeń komunikacyjnych

k.fritsch@autozieba.eu 696 404 451
Zdjęcie Jacek Olszówka

Jacek Olszówka

Szef sprzedaży samochodów nowych

j.olszowka@autozieba.eu
Zdjęcie Jarosław Madej

Jarosław Madej

Szef serwisu mechanicznego

j.madej@autozieba.eu 600 88 55 11
Zdjęcie Maciej Ociepka

Maciej Ociepka

Szef Serwisu Blacharsko-Lakierniczego

m.ociepka@autozieba.eu 696 404 460