Pojazdy hybrydowe w marce Renault
poniedziałek, 14 września 2020POJAZDY HYBRYDOWE NA MIARĘ XXI WIEKU - RENAULT E-TECH
Po udanej premierze w pełni elektrycznego pojazdu marki Renault Zoe nadszedł czas na pojazdy hybrydowe. Francuski koncern zaproponował bardzo ciekawe rozwiązania techniczne, dotyczące kwestii przeniesienia napędu do kół, dla swoich trzech podstawowych, najbardziej popularnych modeli: Renault Clio, Capture oraz Megane. Wszystkie one, skupione wokół wspólnej nazwy E-Tech (Electric and Ecological Technology), stanowią bardzo ciekawą i wybiegającą w przyszłość alternatywę wobec nie tylko samochodów wyposażonych w spalinową jednostkę napędową, ale również pojazdów stricto elektrycznych. Francuski producent poszukujący rozwiązań na wskroś nowoczesnych, jak również optymalnych w prezentowanych modelach swoich pojazdów hybrydowych bez wątpienia wpisuje się we współczesne trendy motoryzacyjne, a są nimi: niska emisyjność spalin emitowanych do atmosfery, mały poziom generowanego hałasu (cichobieżność), czy też bardzo dobre średnie spalanie paliwa na odcinku 100 km przejechanej drogi.
Najmniejszy wariant nowego napędu został zainstalowany - zgodnie z hierarchią modeli - w Renault Clio. Czterocylindrowy 16 zaworowy, benzynowy silnik spalinowy o mocy 90 KM i pojemności 1,6 litra otrzymał wsparcie aż z dwóch jednostek elektrycznych (głównego zintegrowanego z przekładnią mechaniczną silnika spalinowego oraz zewnętrznego działającego jako generator-rozrusznik). Dzięki zastosowaniu silnika elektrycznego o mocy 50 KM całkowita moc systemowa pojazdu wzrosła aż do 140 KM, wartość maksymalnego momentu obrotowego do 205 Nm przy 3200 obr/min, zaś średnia wielkość spalanego paliwa do około 4 l/100km. W hybrydowym Clio z uwagi na zastosowanie akumulatora o małej pojemności elektrycznej zastosowano sposób jego ładowania wyłącznie za pomocą generatora prądu znajdującego się w samochodzie. Jednak w tym miejscu należałoby wspomnieć o zastosowaniu w Renault Clio nowoczesnej skrzyni biegów charakteryzującej się wieloma trybami pracy. Automatyczna skrzynia biegów Multi-mode dysponuje - włącznie z biegiem jałowym - aż 15 stopniami, co pozwala napędowi hybrydowemu, w zależności od stopnia naładowania akumulatora, chwilowego (rzeczywistego) zapotrzebowania na energię, wydatku mocy oraz wybranego przez kierowcę programu jazdy, na płynne przełączanie się pomiędzy trybami czysto elektrycznym i hybrydowym. Tryb mieszany (hybrydowy) działa w sposób szeregowy, tzn. podczas jazdy silnik spalinowy napędza zewnętrzny generator prądu, który ładuje akumulator, natomiast główna jednostka elektryczna doprowadza napęd do kół przednich pojazdu. Oczywiście, w sytuacji kiedy jest zapotrzebowanie na uzyskanie maksymalnej mocy, silniki spalinowy i elektryczny mogą działać łącznie. Na uwagę w Renault Clio zasługuje też fakt, iż gdy ustawi się dźwignię zmiany programu jazdy skrzyni biegów w położeniu B (Brake - hamulec, hamować), wówczas rekuperacja staje się na tyle efektywna, że przy założeniu przewidującego stylu jazdy wystarczy przez kierującego pojazdem obsługa tylko jednego pedału - gazu. Pedał hamulca używany jest wtedy tylko w sytuacjach awaryjnych. Dzięki energii elektrycznej pochodzącej z silnika elektrycznego Renault Clio może poruszać się z prędkością do 75 km/h, a po załączeniu silnika spalinowego maksymalna prędkość pojazdu może osiągnąć wartość do 180 km/h.
Jeszcze ciekawszą propozycję stanowi nowy Renault Capture E-Tech, którego średnie spalanie benzyny, jak zapewnia producent, oscyluje tylko na poziomie 1,3 l/100km, co czyni go bardzo oszczędnym samochodem w swoim segmencie. Ten przyciągający swoją ponadprzeciętną stylistyką nadwozia crossover - charakteryzujący się wyższym nadwoziem pozwalającym na wygodniejsze wsiadanie i lepszą widoczność, który stał się hybrydą z możliwością zewnętrznego ładowania akumulatora o pojemności 9,8 kWh za pomocą wtyczki (plug-in) - został wyposażony, podobnie jak Renault Clio w 16 zaworowy benzynowy silnik spalinowy o pojemności 1,6 l o mocy 90 KM oraz w dwie maszyny elektryczne - jedną pełniącą rolę silnika elektrycznego i drugą pracującą w trybie generator-rozrusznik. Uzyskana w tym pojeździe sumaryczna moc systemowa, to niecałe 160 KM. W trybie elektrycznym - kiedy do kół pojazdu doprowadzony jest napęd pochodzący tylko z silnika elektrycznego o mocy 70 KM dla w pełni naładowanego akumulatora - istnieje możliwość osiągnięcia przez pojazd maksymalnej prędkości eksploatacyjnej do 135 km/h. W trybie hybrydowym, kiedy dołączany jest silnik spalinowy - maksymalna prędkość z jaką Renault Capture może poruszać się po drodze oscyluje już w granicach około 175 km/h. Należałoby jednak w tym miejscu zwrócić także uwagę na fakt, iż maksymalny moment obrotowy, wynoszący podobnie jak w Renault Clio - 205 Nm, nie jest dla jednej prędkości obrotowej, ale dla szerokiego zakresu wynoszącego od 200 do około 1700 obr/min, co sprawia, że Capture odznacza się dużą elastycznością (stałym maksymalnym momentem obrotowym dla dużego spektrum prędkości). Również i w tym modelu producent zastosował automatyczną skrzynię biegów typu Multi-mode, która stanowi nader nowoczesne rozwiązanie bardzo dobrze współpracujące z zastosowanymi w pojeździe jednostkami napędowymi.
Ostatni już w tercecie hybrydowych Renault - Magane Grandtour, podobnie jak jego dwaj poprzednicy, został wyposażony w benzynowy 16 zaworowy 90 konny silnik spalinowy oraz w dwie maszyny elektryczne (silnik elektryczny oraz generator-rozrusznik). Silnik elektryczny o mocy maksymalnej 70 KM pozwala wespół z silnikiem spalinowym na uzyskanie całkowitej mocy układu na poziomie 160 KM. Znalazło to swoje bezpośrednie przełożenie na uzyskanie przez Renault Megane Grandtour maksymalnej prędkości jazdy wynoszącej blisko 180 km/h. Do bez wątpienia mocnych stron Renault Megane można także zaliczyć bardzo niskie zużycie benzyny wynoszące zaledwie 1,3 l/100km. Podobnie, jak Renault Capture został on wyposażony w wariant plug-in umożliwiający ładowanie jego akumulatora z zewnętrznej stacji ładującej. Również i w tym klasycznym modelu kombi producent zastosował automatyczną, wielostopniową skrzynię biegów, która w skuteczny sposób wyeliminowała, często występujące, w innych samochodach hybrydowych, nieprzyjemne dla kierującego pojazdem zjawisko wycia silników występujące podczas przełączania ich na wyższe obroty.
Reasumując, można stwierdzić, że z wydajnym i ekologicznym napędem zarówno Renault Clio, jak też Renault Capture i Megane Grandtour stanowi bardzo ciekawą ofertę łączącą teraźniejszość z przyszłością motoryzacyjną XXI wieku. Choć nie są to pojazdy zaprojektowane, w porównaniu ze swoją konkurencją, na uzyskiwanie spektakularnie dużych prędkości jazdy (a jest to raczej w dzisiejszych warunkach drogowych mało przydatna cecha pojazdu), to bardzo niskie zużycie paliwa (zwłaszcza modeli Capture i Megane Grandtour) czyni je godnymi uwagi i zainteresowania. W końcu aspekt ekonomiczny jest również ważny, o ile nie ważniejszy, od tego techniczno-eksploatacyjnego, choć ma on, bez wątpienia, bezpośrednie przełożenie na pierwszy.
Szanowni Państwo, już niebawem będziecie mogli Państwo osobiście zapoznać się z prezentowanymi modelami samochodów marki Renault w wersjach hybrydowych w salonie Renault Auto-Zięba mieszczącego się w Katowicach przy ulicy Kościuszki 257. Zapraszamy Państwa do odwiedzenia naszego salonu z tą większą przyjemnością, iż marka Renault zawsze stawia na uzyskiwanie optymalnych rozwiązań innowacyjno-technicznych w modelach swoich samochodów, wpisując się trwałą zgłoską do obowiązujących i futurystycznych kanonów światowej motoryzacji, jak również wychodząc naprzeciw oczekiwaniom swoich potencjalnych klientów zarówno teraz, jak i w przyszłości.
Tekst dr inż. Piotr Gustof
Politechnika Śląska, Wydział Transportu i Inżynierii Lotniczej
Dyrekcja Techniczna Obiektu Auto-Zięba
Jak możemy Ci pomóc?
Umów się
na jazdę próbną
Umów się
na wizytę
Skontaktuj się
z nami